10 januari 2019

Att andningen påverkar hur vi mår börjar bli gamla nyheter. Ändå är vi fortfarande för dåliga på att ta det på allvar. På Coolmind i Arboga arbetar Anders Lönedal med att mäta vårt andningsbeteende och effekterna av det.

Anders Lönedal har en brokig bakgrund. I många år bodde och arbetade han utomlands. Bland annat i krigsdrabbade länder och Belgien. Till slut kände han att det var dags att börja fundera på vart han var på väg. Det var då han bestämde sig för att byta väg i livet. Nu arbetar Anders med psykofysiologi, vetenskapen om samspelet mellan hjärna, tänkandet och kroppsliga processer.

– Ditt andningsbeteende påverkar så mycket mer än du tror, säger Anders. Andningen tillhör våra primitiva reflexer, den styr hur vår kropp reagerar på sådant vi är med om i vår vardag. När vi hyperventilerar, andas högt upp i bröstkorgen, signalerar vi till hjärnan att vi är utsatta för ett hot. Genom att uppmärksamma vår andning kan vi kontrollera hur vi reagerar.

När vår hjärna upplever att vi utsätts för en fara reagerar den omedelbart genom att förstärka vissa funktioner och stänga av andra i kroppen. Till exempel stryps blodflödet till hjärnan.

– Jag är ju gammal tekniker, så jag gillar att mäta saker, säger Anders som berättar vidare att hjärnans kapacitet minskar med hela 40 procent när den utsätts för ett hot. De här reaktionerna kan vi inte styra, de måste vara omedelbara eftersom det kan handla om vår överlevnad.

De flesta som kommer till kliniken i Arboga är kvinnor men det alla har gemensamt är att de upplever att någonting inte stämmer. De har en gnagande känsla av att någonting är fel, alla traditionella prover är bra, men känslan kvarstår. Anders börjar med att prata och lära känna klienterna, sedan kopplar han upp dem till ett mätinstrument, airpas/LifeSense.

– Vi mäter till exempel andningsbeteendet i form av koldioxidutandning och syremättnad i blodet, hjärtfrekvens samt fingertemperatur. Det kallas biofeedback och ger oss en möjlighet att kontinuerligt följa förändringsprocessen.

Med detta som grund kan Anders göra ett individanpassat åtgärdspaket och träningsupplägg.

– När man får igång andningen får man samtidigt igång ämnesomsättningen, det i sin tur gör att vi börjar ta upp näring ur maten vi äter vilket gör att vi mår bättre. Ytterligare en effekt är att vi sover bättre och det är inte sällan som kvinnor som haft svårt att bli gravida plötsligt blir det. Det är nästan så att jag blir religiös när jag ser resultaten, sägen Anders.

 

Anders tips och lärdomar

  • Var uppmärksam på hur du andas, framförallt under olika aktiviteter.
  • Håll inte andan.
  • Axlarna ska sjunka och bröstkorgen vidgas när du andas.
  • Sträck på dig, när du säckar ihop signalerar du uppgivenhet till hjärnan.
  • Var uppmärksam på om dina händer blir kalla eller fuktiga, det är ett tecken på att du är stressad.
  • Ut och rör på dig. Det måste inte vara intervaller i backe, huvudsaken är att du får frisk luft.
  • Ta en paus från tekniken.
  • Uppmärksamma dina sovvanor, en rubbad sömn är ett tecken på att du måste se över din stressnivå.
  • Andas bara med näsan, in och ut. Då blir andningen automatiskt långsammare.
  • Bli lite klädsamt egoistisk, tänk mer på dig själv och hur du mår. Om du inte hinner med dina åtaganden så måste du berätta det, ingen vinner på att du slutar fungera.

Kategorier: Taiga stories