5 november 2018

Aldrig tidigare har vi arbetat så mycket med hjärnan som vi gör idag och aldrig tidigare har så många varit sjukskrivna för utmattning eller stressrelaterad ohälsa.

– Vi måste hitta nya normer och rutiner för hur vi ska få den hjärnvila som vi behöver för att fungera, säger Liselotte Bergenzaun Abel, verksamhetsansvarig och legitimerad psykoterapeut på Sörby retreatcenter.

Till Sörby retreatcenter kommer människor som sjukskrivits med stressrelaterad ohälsa men också människor som känner att de måste få stanna upp och lyssna inåt. På gården finns en rehabiliteringsträdgård med Grön rehabiliteringsverksamhet för sjukskrivna.

– Våra hjärnor är sedan tusentals år bekanta med allt det vi upplever i naturen. Hjärnan känner igen sig i skog, vid vatten, med fågelsång, och med fingrarna i jorden vilket ger trygghet och vila. I naturen finns inget som vi behöver förstå eller lära oss, inga problem som ska lösas. Här kan vi vara. Just därför är naturen så unikt viktig för oss vid stress och utmattning. Den enda platsen där vi kan hitta fullständig hjärnvila, avkoppling och samtidigt få livsinspiration, förklarar Liselotte.

De flesta som kommer till centret arbetar med hjärnan som främsta redskap, de är människor som är vana vid att ta mycket ansvar såväl hemma som på arbetet och ofta är de ”duktiga” människor med stora prestationskrav på sig själva.

– Här samtalar vi om hur vi kan ta hand om oss och vår relation till oss själva och andra. Vi arbetar med att få syn på mönster och strukturer som behöver förändras för att vi ska kunna må bra.

Människor som inte mår bra blir snarstuckna, oempatiska och svåra att få kontakt med.

– Var vaksam när en kollega isolerar sig och stämningen känns spänd och irriterad men också om någon verkar sova dåligt under en längre tid. Stressen sliter på våra hjärnor och det enda sättet att reparera skadan är att sova, får vi inte göra det så blir det en ond cirkel som måste brytas, säger Liselotte.

Liselottes Må bra-lista:

  • Se till att din almanacka inte är fulltecknad
  • Även på fritiden är det viktigt med luft i systemet
  • Våga vara hemma och bara ta det lugnt
  • Se semestern som en möjlighet till avkoppling, inte som tid som måste fyllas
  • Var i naturen så mycket som möjligt
  • Var fysiskt aktiv
  • Prata om annat än jobbet på fikarasten
  • Ät mycket frukt, grönt och fibrer