17 januari 2019

Under vinterhalvåret är det många som känner sig extra trötta. Det beror på att mörker påverkar vår hormonproduktion.

När det blir mörkt på kvällen börjar sömnhormonet melatonin att bildas i kroppen. Det pågår sedan tills ögat nås av dagsljus igen, då aktiveras istället kroppens stresshormon och vi blir pigga och alerta. Faktum är att de flesta av oss sover längre på vintern, men i genomsnitt är vi trots det tröttare än under sommarhalvåret. Det beror på att det under vinterhalvåret kan vara svårt att få tillräckligt med dagsljus. Framför allt är det morgonljuset vi behöver, när det är ljust på morgonen minskar melatoninproduktionen snabbare och det känns mer naturligt att gå upp ur sängen.

Till och med en mulen dag är ljuset utomhus många gånger starkare än det vi får av inomhusbelysning. Därför är det en bra idé att ta en lunchpromenad. Man kan också tänka på att tända så många lampor som möjligt, men även här gäller det att tänka till. Felaktigt utformad belysning bidrar till att du blir trött i ögonen och kan få värk i bland annat nacke, skuldror och rygg. Huvudvärk är också vanligt. Det beror på att man anpassar huvudets eller kroppens läge och position för att se bättre och sitter på så vis snett och felaktigt.

Elektriskt ljus har gjort det möjligt att vara aktiv under dygnets mörka timmar. Men egentligen är vi människor biologiskt inställda på att sova på natten, eftersom vi inte har nattsyn. Att få tillräckligt med dagsljus är viktigt för alla, men extra viktigt för den som arbetar skift eller natt.

Kategorier: Military