4 oktober 2018

Det finns en missuppfattning om att den som arbetar hårt med kroppen inte har samma behov av att vara aktiv och träna på fritiden som kontorsarbetaren. Det är snarare tvärtom. Ett fysiskt arbete kräver kontinuerlig träning.

Flera studier i Danmark visar att risken för hjärt- och kärlsjukdomar ökar med drygt 50 procent för män som lyfter tungt i jobbet men är fysiskt inaktiva vid sidan av arbetet. Risken för skador i muskler och leder minskar också för den som styrketränar regelbundet.

Det finns en del saker att tänka på för den med ett fysiskt arbete som vill komma igång med styrketräning. För den som inte styrketränat tidigare är det viktigt att få med hela kroppen. Ett helkroppspass två gånger i veckan är en bra start. Att växla mellan två olika typer av pass skonar kroppen och gör träningen roligare.

Pass 1 kan innehålla knäböj, bänkpress och roddmaskin.

Pass 2 kan innehålla marklyft, chins och militärpress där du lyfter skivstång ovanför huvudet.

Tre omgångar med cirka tio repetitioner på varje är ett vanligt upplägg som passar de flesta. Glöm inte vilan mellan omgångarna.

En stark träningstrend just nu är att bygga muskler utanför gymmet. Hinderlopp av olika slag, till exempel så kallade OCR, växer stadigt och på många platser runt om i Sverige växer det fram anläggningar även för träning. Hinderbanor i naturen bygger hela kroppen samtidigt som det ger konditionsträning och frisk luft.

Visste du att det i Sverige arrangerades fler än 20 OCR-lopp under 2018. Tävlingar som Action Run, Toughest eller Tough Viking kanske är ditt nästa träningsmål?

Kategorier: Military