Taiga blogg mikropauser
20 juni 2018

När det är fullt upp på jobbet är det lätt att glömma bort att ta pauser – men det är när vi har som mest att göra som det är särskilt viktigt. Så kallade mikropauser kan göra stor skillnad för hur vi mår och presterar, inte minst vid intensivt arbete. Ju fler mikropauser, desto bättre.

Pauser är inte bara viktigt för återhämtning utan också för att ladda om både kropp och hjärna. Många känner nog igen tecknen för när det är dags att pausa – hjärnan blir disträ, du blir okoncentrerad och tappar fokus på det du håller på med. Då kan en paus på 3-5 minuter räcka för att hjärnan ska piggna till igen.

Många tar automatiskt små pauser då och då under arbetsdagen, exempelvis för att hämta kaffe eller prata med en kollega. Men tanken med mikropauser är att man ska minska stressen i kropp och hjärna genom att på olika sett fokusera på sin egen andning. Med lite träning lär man sig snart att snabbt kunna komma ner i varv och ladda om och komma ner i puls. Då tar kroppen upp mer syre och batterierna laddas om.

Pauser är också extra viktigt för dig som jobbar utomhus när det är extremt varmt eller kallt, då det innebär en stor påverkan och stress på kroppen. I värme är det viktigt att komma undan solen en stund och fylla på med vätska, medan du i kyla kan behöva kunna gå in, få upp värme och blodcirkulation och därmed kunna fylla på med mer syre till hjärnan.

Pauser gör helt enkelt att du håller uppe energinivån, får bättre fokus och presterar bättre. Så när du har mycket att göra och känner att du inte har tid för pauser, det är då du egentligen behöver det som mest. För att få in rutinen är ett bra första steg att skriva in pauserna i kalendern, helst samma tid varje dag. För bästa effekt kan man använda ett enskilt rum där det blir enklare att stänga ute ljud och störningsmoment, men finns det inte att tillgå kan det räcka att lägga ifrån sig telefonen och sätta sig bekvämt.

Kategorier: Power & Industry