4 december 2019

Som före detta yrkesofficer med erfarenhet från fallskärmsjägartjänst och överlevnadsutbilningar i både subarktisk och tropisk miljö vet Daniel Lundkvist hur viktigt det är med näringsriktig och god mat för att orka slutföra sitt uppdrag på ett bra sätt. Idag arbetar Daniel på Varbergsföretaget 24 Hour Meals med färdiga måltidslösningar för militär verksamhet och friluftsmat för privatpersoner. – God mat i ryggsäcken borgar för en mycket härligare naturupplevelse, menar han.

Oavsett om du är en militär ute på uppdrag eller friluftsmänniska på dagsvandring är mat någonting som påverkar dig. Mat som inte smakar bra eller ger dig tillräckligt med energi är förödande för din förmåga att lösa din uppgift och kan förstöra din efterlängtade naturupplevelse i till exempel våra svenska fjäll.

När du köper nya kängor går du ofta runt och tittar på fler olika innan du bestämmer dig för vilka du ska välja. Sedan går du in dem och lär känna dem innan du ger dig ut på fjällvandring.

– På samma sätt är det med friluftsmat. Du behöver testa att tillaga och äta maten på hemmaplan först, menar Daniel.

På livsmedelsverkets sajt kan du läsa om hur mycket kolhydrater, protein och fett du behöver få i dig varje dag och det är en bra start, men något facit finns inte.

– Du måste själv öva och testa för att komma fram till hur mycket just du behöver äta och vilken mat du gillar att ha med dig på turen. God mat borgar för att du ska få en fin upplevelse, säger Daniel.

När du är fysiskt aktiv under en längre tid är det viktigt att du kontinuerligt får i dig ny energi. Helst varje timme. Om du får i dig för lite energi förlorar du inte bara orken att fortsätta framåt, ditt omdöme försämras och i värsta fall kan du ta farliga, livsavgörande beslut.

– För att inte glömma bort att fylla på med energi under resans gång är det lämpligt att använda sig av en rutin. Inom det militära finns en marschrutin som säger att du går i 50 minuter och sedan vilar i 10 minuter. Under dessa 10 minuter är det utmärkt att ha som vana att äta något för att fylla på dina energidepåer, till exempel en energibar eller lite nötter.

Det är också viktigt att tänka till när det gäller vattenintaget under dagen. Det är bättre att dricka små mängder ofta istället för att hälla i sig 1 liter vid varje rast, detta på grund av kroppens förmåga att ta upp vätskan. Du bör också planera din marschväg så du kan fylla på med vätska efterhand, då slipper du bära med dig så mycket, vilket kostar vikt.