10 januari 2018

Du som arbetar inom ambulans eller räddningstjänst har ett yrke som kan betyda skillnaden mellan liv och död. Detta kan i många fall innebär stora både psykiska och fysiska påfrestningar eftersom arbetsmiljö präglas av tidspress och snabba, viktiga beslut. Varje minut och varje val kan ha stor betydelse.

Det är vanligt att uppleva stress i situationer som är påfrestande och kräver något extra av en. Stress är en reaktion som ger kroppen ett tillskott på kraft och energi som svar på situationer hjärnan uppfattar som hotfulla. Men hjärna kan inte skilja på om stressen framkallas av ett verkligt hot eller om den beror på en pressad, men inte hotfull, situation. Oavsett ställer hjärnan och kroppen in sig på att kämpa eller fly.

Vid stress skickar hjärnan signaler till det sympatiska nervsystemet som aktiveras och påverkar hela kroppen. Det innebär bland annat att det utsöndras ämnen i blodet som socker och adrenalin. Under stress kan du också känna dig rädd, irriterad eller arg och kroppen bränner snabbt energi. Befinner du dig i stressade situationer under en längre tid kan kroppen ta skada. Det kan till exempel leda till förhöjt blodtryck i vila, spända muskler och minnes- och koncentrationssvårigheter. I värsta fall kan det leda till utmattningssyndrom eller hjärtinfarkt.

För att klara av ett yrke som innefattar stressande situationer behöver du ett bra stöd från din omgivning samt mycket återhämtning och sömn. Det hjälper kroppen att hantera stressiga perioder utan att ta skada. Därför är det viktigt att ta tillvara på korta stunder för avslappning. En metod att göra det är mindfulness, en form av meditationsteknik som kan minska stress. Den bygger på att vara uppmärksam på det som händer just i stunden och en accepterande inställning utan att värdera eller döma det du upplever i nuet.

Det finns mängder av sätt att utöva mindfulness på. En metod är att sätta sig ner, gärna på golvet med benen i kors, och koncentrera sig på sin andning, eller upprepa ett ord eller ett mantra i tanken. Ett annat är att lägga sig ner på sängen eller golvet och rikta uppmärksamheten mot olika kroppsdelar och koncentrera sig på på hur de känns, en i taget.

Detta är bara två av otaliga sätt att varva ner på med mindfulness som i mångt om mycket handlar om att skapar distans till sina tankar och känslor för att skapa återhämtning och lugn. Det är viktigt att du tar hand om dig själv, först då kan du ta hand om andra.

Kategorier: Ambulance & Rescue